Serdecznie zapraszamy posiedzenie seminarium "Filozofia kognitywistyki", które odbędzie się w piątek 5 marca 2009 o godzinie 12:00 w sali 154 w Pałacu Staszica. Referat pt. Teoretyczne podstawy kognitywistyki religii wygłosi dr Konrad Talmont-Kamiński (UMCS). Seminarium otwarte jest dla wszystkich zainteresowanych. Streszczenie wystąpienia w dalszej części artykułu (tu jest prezentacja).
Na posiedzeniu kwietniowym (dnia 9 kwietnia) referat Od rozszerzonego fenotypu do rozszerzonego umysłu (poznania) przedstawi natomiast dr Robert Poczobut (UwB).
Abstrakt wystąpienia
W ciągu ostatniej dekady XX wieku rozwinęło się nowe naukowe podejście do religii, badające ją jako naturalne zjawisko poznawcze, ukształtowane przez procesy ewolucyjne. Jednym z najważniejszych badaczy w tej dziedzinie jest Pascal Boyer, a jego książka „I człowiek stworzył bogów… Jak powstała religia?” jest jednym z najważniejszych dzieł wytyczających kierunek rozwoju tej dziedziny. Tłumaczy on religię jako produkt uboczny, wytworzony przez idiosynkratyczną strukturę ludzkiego umysłu, i opiera się na paru podstawowych ideach takich jak minimalnie kontrintuicyjne pojęcia oraz hiperaktywny wykrywacz podmiotów.
Teoretycznymi podstawami kognitywistyki religii, co najmniej w wersji Boyera i jego współpracowników, są psychologia ewolucyjna, modularność umysłu i dwu-procesowe teorie rozumowania. Jednakże, wszystkie te teorie są problematyczne. Po przedstawieniu kognitywistyki religii postaram się wykazać w czym leży problematyczność jej założeń teoretycznych i wykazać jak możne je polepszyć. Moją główną tezą będzie, że rozwój kognitywistyki religii wymaga oparcia jej na bardziej realistycznych modelach. Oznacza to sięgnięcie po takie narzędzia jak teoria koewolucji genetyczno-kulturowej jak i po Herberta Simona teorię racjonalności ograniczonej.